tisdag 4 april 2017
Ännu en gång har det avslöjats, denna gång av TV4:s Kalla Fakta, att könsuppdelning förekommer i svenska skolor. Återigen handlade det om Al Azharskolan i Vällingby. Ledande politiker är upprörda och överraskade. Nu ska de agera. Deras reaktioner förvånar. De borde känna till att det finns friskolor som, för att locka till sig elever, marknadsför att de har könsuppdelad undervisning.
Ett exempel är Alzahraa Akademi i Stockholmsförorten Bagarmossen. På sin hemsida berättar de om skolan och skriver att sim- och idrottsundervisningen är ”delad i tjejer och killar för sig”. Skolan är en F-9 grundskola, barnen separeras utifrån kön från 6 till 16 års ålder vid varje idrottslektion. Skolan talar även om för intresserade föräldrar att ytterligare könseparation förekommer: För de elever som önskar be under rasterna har de två bönerum, ”ett för pojkarna och ett för flickorna.”
Det intressanta är att Alzahraa Akademin INTE är en konfessionell friskola. Det är en friskola med fördjupning i So-ämnet. Fördjupningen består i att ”man diskuterar etik och moral utifrån Islams värderingar”. Men utifrån detta är det svårt att se något annat motiv än religiösa till könsseparationen av barnen. Barnen uppfostras i de könsmönster som återfinns i traditionella tolkningar av islam.
Trots att skolans uppgifter är att motverka traditionella könsmönster har Skolinspektionen hittills godkänt skolor som denna.
I denna fråga handlar det om att se till eleverna, att ha barnperspektiv. Vad föräldrarnas önskemål är, ska vara underordnat. Föräldrarna ska inte kunna placera sina barn i en skola som inte står upp för jämställdhet fullt ut.
Sedan är det så att skolor som Alzahraa inte bara delar upp barnen utifrån kön. De delar också upp barnen utifrån föräldrarnas livsåskådning. Istället behöver barn (och vuxna) på ett naturligt sätt lära sig att mötas i samhället, trots olikheter och trots att det ibland är obekvämt. Killar och tjejer. Muslimer och ateister. Det hade varit utmärkt om flickor och pojkar suttit bredvid varandra i ”bönerummet”. Och att kristna, buddhister och hedningar, som önskar en stunds stillhet, också var välkomna.
I skolan måste det finnas möjlighet för eleverna att bryta mot traditionella mönster som upprätthålls i familjen och på fritiden. Att i kontakt med de som är olika en själv, pröva olika individuella identiteter. En uppdelning i två kategorier, män och kvinnor, försvårar detta – framför allt för de som inte till utseende, uttryck eller identitet passar in i förväntningarna vid denna kategorisering.
Regeringen och Skolinspektionen måste nu agera skyndsamt. Skolan har en viktig roll i att verka för jämlikhet mellan kvinnor och män, i dag sviks många barn i detta hänseende.
Ange din e-postadress nedan. Du kommer få ett mail där du måste bekräfta din anmälan innan den blir aktiv.