tisdag 11 mars 2014
Skolböcker i religionskunskap är förmedlar falsk bild av sekulär humanism.
I skolans nya kursplan står det att eleverna också ska bli bekanta med livsåskådningen sekulär humanism. Med anledning av detta deltog Humanisternas ordförande Christer Sturmark i ett panelsamtal med en av Sveriges flitigaste författare av läroböcker i religions- och livsåskådningskunskap för grundskolan och gymnasiet, prästen Börge Ring.
Seminariet kan ses här.
– Sekulär humanism framställs som en osympatisk livsåskådning i Börge Rings böcker, dessutom med helt förvirrande begreppsdefinitioner. Han tror felaktigt att ateism är en livsåskådning (eller livshållning), och tycks tro att det är synonymt med sekulär humanism. Ateism förhåller sig ju till sekulär humanism ungefär på samma sätt som uppfattningen att “Jesus inte är guds son” förhåller sig till judendom eller islam, säger Christer Sturmark.
Läromedelsförlagen har en grannlaga uppgift att se över sin utgivning för att reflektera den mångfald av livsåskådningar som vi idag har i Sverige och världen.
– Exemplen på avarterna är många i böckerna. Exempelvis lyfts Charles Darwin fram som en förebild och central tänkare för satanister! Det är knappast ett adekvat sätt att presentera Darwin i en lärobok för grundskolan, säger Sturmark.
Ange din e-postadress nedan. Du kommer få ett mail där du måste bekräfta din anmälan innan den blir aktiv.